Jollyroom, Nordens största e-handelsbolag, sparar genom att digitalisera.

Kundcase hedvigbergstrom

Från att jaga referenser till att digitalisera processen:

Hedvig Bergström från Refapp och HR Manager Nicole Bellman från Jollyroom träffades över en kopp kaffe för att samtala kring övergången från traditionell till digital referenstagning. Nicole kom själv i kontakt med digital referenstagning genom att vara referens åt en tidigare kollega. Hon insåg snabbt hur mycket tid hon, dagligen kunde spara och hur användarvänlig processen kändes.


“ I den bästa av världar så svarar alla i telefon direkt, men i verkligheten har du tur om de ens svarar”

Jollyroom har idag 8 anställda i sitt HR-team. All rekrytering sker inhouse från egna leden. Inför varje vintersäsong (oktober - januari) rekryteras 280 personer till lager- och serviceteamet. Bolaget har sparat massor med tid genom att digitalisera sin referenstagning berättar Nicole. Tidigare har vi alltid ringt referenser och i den bästa av världar så svarar alla i telefon direkt, men i verkligheten har du tur om de ens svarar, berättar Nicole.


“Det som är så häftigt med Refapp är att jag kan på eftermiddagen be om en kandidats referenser. På morgonen efter har jag en färdig rapport utan att ha lyft ett finger


Vi gjorde en analys över vår tidsåtgång på traditionell referenstagning jämfört med en digital process. Jollyroom tar referenser på alla som de får ett bra intryck av på intervjun, berättar Nicole. De anställde under vinterrekryteringen 280 personer och tog referenser på totalt 315 kandidater, vilket innebär en sparad tidsåtgång på en halvtidstjänst under 4 månader, tack vare Refapp! Det som är så häftigt med Refapp är att jag kan på eftermiddagen be om en kandidats referenser. På morgonen efter har jag en färdig rapport utan ha lyft ett finger. Vi ser även fler fördelar än bara kopplat till effektivitet och tidsbesparing, vi får in utförliga svar och arbetet blir roligare för mitt team. Att jaga referenser kan vara väldigt energikrävande och inte alltid min favoritsyssla, säger Nicole.


“- Trots att vi till en början var något skeptiska testade vi och upplever att det fungerar mycket smidigare än innan.”

Fungerar Refapp vid chefs- och specialistrekrytering?

Att använda digital referenstagning under volymrekrytering kändes självklart från start, så jag ska erkänna att vi var en smula skeptiska i början. Men jag är glad att vi testade. Allt fungerar helt klart smidigare nu. Vi ser en något större tendens till att referensen vill bli uppringd, men tack vare att kalenderfunktionen finns underlättar det processen. Oftast blir det en kortare avstämning med eventuella kompletterande frågor. Snarare än ett mer traditionellt referenssamtal. Ytterligare en funktion som vi verkligen uppskattar är identifikations möjligheten via BankID, Linkedin eller Facebook. Vi har tidigare varit med om att referenser försökt fuska och nu blir det väldigt enkelt att få en bra översikt på att personen faktiskt är vem hen utger sig för att vara. Avslutningsvis ser Nicole fram emot sommarrekryteringarna och är förväntansfull på hur samarbetet med Refapp kan underlätta processen.


Vill du veta mer om digital referenstagning med Refapp och hur det hade kunnat fungera i er verksamhet? Kontakta oss gärna!