Refapps användarundersökning 2021. Vad tycker våra kunder?

Emelie Dahl

Emelie Dahl och Ebba Klementsson
 

Tidigare i våras skickade vi ut en användarundersökning till våra över 3000 användare av systemet. Vi ville få en större insikt i användarupplevelsen och hur vi kan göra Refapp ännu bättre. Och vad blev resultatet? Refapps Content Marketing Manager Emelie tog en digital kaffe med Customer Success Manager Ebba för att prata om feedbacken vi fick och hur vi använder den i vår fortsatta utveckling framåt! 🧡

 

Hej Ebba! Vad låg bakom att vi valde att skicka ut den här undersökningen just nu?

Vi är tacksamma som har användare som regelbundet förser oss med feedback, goda idéer, och hejarop. Med användarundersökningen ville vi ta ett ännu större grepp kring detta, strukturera upp insamlingen av input och samtidigt göra en temperaturmätning av hur nöjda våra kunder faktiskt är.

Vad blev resultat från undersökningen och vilka slutsatser kan vi dra från detta?

Vi fick in många svar och därmed ett gediget underlag att utläsa mönster och dra slutsatser ifrån. Det som stack ut allra mest i vad våra användare uppskattar med Refapp var:

 

✔️ Funktionaliteten i systemet

✔️ Vår service och support

✔️ Den ständiga produktutvecklingen

 

En stor andel uppgav att de tycker att:

 

✔️ Refapp är intuitivt, effektivt och smidigt att arbeta med

✔️ Att de sparar mycket tid i förhållande till traditionellt arbetssätt

✔️ Att referenstagningarna håller en hög kvalitet

 
 
 

På frågan “Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Refapp till en vän eller kollega?”, på en skala mellan 1 - 10 fick vi ett genomsnitt på 9.2, en siffra vi såklart är oerhört stolta och glada över!

🎉 Kul! Vad tror du det är som resulterade i det betyget?

Utifrån den övriga feedbacken vi fick in via användarundersökningen så är det tydligt att det är en team effort från verksamhetens alla delar, vårt Customer Success Team, vår support, marknadsföring, säljavdelning och produktutveckling. Trots att vi vuxit kraftigt under det senaste året så är vi fortfarande ett tajt gäng som jobbar nära varandra, och framförallt, nära våra kunder.

  • Vårt Customer Success Team har avstämningar med våra kunder och regelbundna utbildningar i verktyget.

  • Vår support finns alltid tillgänglig via mail och telefon. En användare som hör av sig med ett supportärende ska aldrig behöva vänta länge på svar. Oftast hör vi av oss inom 20 minuter.

  • Våra säljare får i sin regelbundna dialog med kunder bra input om utvecklingsområden. Tillsammans med kundfeedback som når våra Customer Success Managers och vår supportfunktion får Refapps skillade utvecklare en bra grund till produktutvecklingen.

 

Fick vi även feedback om saker som kan förbättras?

Det fick vi, varav mycket var förslag på nya funktioner och utveckling av befintliga. Vi utvecklar ju Refapp oavbrutet och input från våra användare är en viktig pusselbit i det arbetet.

 
När vi får in nya idéer från våra användare så utvärderar vi alltid dessa utifrån flera perspektiv; rekryterarens, kandidatens och referensens. Vårt mål är att användarupplevelsen alltid ska vara så bra som möjligt, för så många som möjligt.
 

Vi såg feedbacken från användarundersökningen som ett bra sätt att samla ihop en stor mängd idéer att dra slutsatser ifrån för att prioritera produktutvecklingen framåt.

Resulterade feedbacken i några konkreta nyheter i Refapp?

Absolut, vi satte direkt igång att arbeta med ett antal nyheter som vi fick in förslag kring, och som många efterfrågade. I nyhetsbreven som gick ut strax efter användarundersökningen delade vi bland annat med oss av dessa uppdateringar:

Partners
 
  • Vi har inkluderat fler kompetensramverk till Refapp. Gör det enkelt att hålla en röd tråd genom hela rekryteringsprocessen genom att använda din testleverantörs kompetensramverk även i referenstagningen via Refapp.

  • Vi fördjupar (och skapar nya) samarbeten med flertalet ATS-leverantörer. Fler integrationer med ATS-system har lanserats under våren, fler är på gång i det närmaste och vi jobbar aktivt för att göra referenstagningen via våra befintliga integrationer än mer smidiga och värdeskapande.

  • Vi kör nu ännu fler, löpande grundutbildningar i Refapp. För att nya användare ska komma igång med Refapp på bästa sätt, och hålla sig uppdaterade så kör vi nu ännu fler öppna och kostnadsfria webinar där vårt CS-team går igenom arbetsflödet och våra senaste släppta funktioner.

  • Du kan ställa in “Tyst period” i Refapp när utskick till kandidater och referenser pausas. Våra användare kan nu ställa in perioder när de önskar att utskick till kandidater och referenser tillfälligt pausas från Refapp, exempelvis sent på kvällen eller på helgen. Särskilt användbart för alla som använder ett automatiskt flöde i Refapp och vill kunna styra ramarna för när utskick går ut.

digital referenstagning
Referensens vy i relationsverifieringen
  • Refapp samlar in information om relationen mellan kandidat och referens. För att våra användare ska slippa ställa frågor rörande relationen mellan kandidat och referens, vilka roller det rört sig om samt när i tid samarbetet pågick så gör nu Refapp det automatiskt och presenterar informationen på ett överskådligt sätt i referensrapporten.

 

Och våra utvecklare sitter just nu och bygger på fler nyheter som vi kommer släppa innan sommaren. Stay tuned!

 

Vi är tacksamma för all den feedback och positiva återkoppling vi fick från undersökningen och ser fram emot att fortsätta bygga Refapp tillsammans med våra användare och skapa en klockren upplevelse genom hela referenstagningsprocessen!

 

Vill du veta mer om digital referenstagning med Refapp? Kontakta oss gärna eller boka en demo!